Tuesday, November 01, 2005

Då och nu

Det finns dagar som överlever tillvarons regelbundna minnesrensningar och som man av mer eller mindre vettiga anledningar kommer ihåg. 1 november 1985 var en sådan dag för Daddy Fool. Den dagen kom den första snön den vintern (och för en åttaåring är det stora nyheter); jag tog mitt första Simborgarmärke (av någon anledning fann jag det nödvändigt att ta tre till innan jag insåg det absurda i det. För övrigt komm jag aldrig längre än till Järnmagistern) och mina föräldrar köpte ny bil, en åttiotalsblå Volvo 240 med registreringsnummer BAM 322. Ungefär en så spännande dag som man kan begära, och den sitter fortfarande kvar.

1 november, 20 år senare, klev jag ofrivilligt upp klockan 06:10. Lilla e plockade upp Elias ur spjälsängen, bytte blöjor på honom och lämpade av honom i min nyvakna famn medan hon kokade mjölkersättning. Jag matade honom. Elias hade noll lust att somna om, så vid 07:15 gick jag upp med honom och lekte lite på filten så att lilla e skulle få vila sig i trekvart till. Satte på kaffe, fixade gröt och väckte henne vid åtta, då vi bytte av igen. Dusch, nytvättade kläder att välja och vraka bland, tandborstning och magmedicin. Kläder på, pussa mamma och son (akta sig för grötfläckar!), ut genom dörren 08:36. Vid T-banan 08:39, tar City och Metro, tåget kommer in 08:41, helvete, bara sex vagnar, och jag muttrar ett sarkastiskt Det är genialt att åka tillsammans innan jag klämmer ihop mig bland de andra sardinerna.
Sittplats vid T-Centralen, ankommer Gärdet 08:56. Lång busskö, ettan framme vid Östhammarsgatan 09:06. Vi kallar det flextid. Vid skrivbordet (som fast anställd!) 09:11. Jobba, jobba, jobba, lunch 12:10. Har lunchlåda - gjorde risoston igen i söndags. Eldorados fetaost var lite meh, ska inte använda den igen, men resten blev ju gott. Traskar ändå upp till Ica och köper sju satsumas, en förpackning coctailtomater och 1,5 liter Cola Light (Beach 2006!). Tränger mig in i lunchrummet, där långbordet av någon outgrundlig anledning är belamrat av plastbyttor (i morse, när jag ställde in lunchlådan, fanns inte byttorna där, däremot en flaska Asti Cizano med typ 1/3 av innehållet kvar. Ja, jag vet fan inte vad som pågår...) Läser om Guillous Hamiltonböcker för första gången på ett antal år. Senhöst och skräplitteratur hör ihop. De är underhållande.

Tillbaka vid skrivbordet 13:10, jobba, jobba, jobba, jobba, hem. Går ut omkring 17:20, har sällskap med Andrew på bussen. Tar en annan väg hem, 72:an till Karlaplan, sedan T-banan därifrån. Tillbaka vid Mariatorget 17:48. Passar på att stanna till på ett par antikvariat i kvarteren för att se om de har Den hedervärde mördaren i lagom billig och skamfilad pocketutgåva, men får inte napp. Köper ett par andra böcker lik förbannat, mot bättre vetande.
Hemma 18:05. Slår mig ner på lekfilten med gubbskrutten, som ser glad och munter ut. Spelar gitarr och tittar lite på Vänner-repriser på Kanal 5.
Han har varit medelsnäll idag, skönt efter den tuffa morgonen, och lilla e har varit och tränat.
Jag matar gubben, det är trerätters: någon sorts köttpuré, och päron-mangopuré (riktigt god!) och mer mjölkersättning. Ungefär mitt i matningen kommer lilla e in med vuxenkäket: kycklingfilé med soltorkade tomater, oliver och ris. Gudomligt gott. Det lämpar sig inte riktigt att se Extreme Makeover medan man äter (eller annars heller, egentligen), så vi slår över till TV3 och en repris av Scrubs. Sedan blöjbyte - det behövs!
När han är bytt och tandborstad och klar blir det ett pinfärskt avsnitt av Rome och sedan är det hög tid att lägga gubben. Mamma och pappa ser Kommissionen (bättre än sitt rykte, men inte mycket) och vid 22 går lilla e och lägger sig. "Jag kommer strax" säger jag men inser att jag har lite saker att blogga ihop.

Vissa dagar kommer man ihåg oavsett vilket.
Andra dagar, dagar som den här, en dag i mängden, 20 år senare...
...tja, då behöver man fuska lite.
För övrigt har jag ingen aning om vad jag gjorde den 2 november 1985.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Fadern o DHA vantar pa nyheter
hit till Oman.
PoK

05 November, 2005 10:43  

Post a Comment

<< Home