Friday, October 21, 2005

With friends like these

<- Det här är ett totalt icke-Eliasrelaterat inlägg, som ger mig en viss, vag och gnagande oro inför framtiden. Apropå att gnaga - här är hans nya gaddar.

Samtal med kollega , nedtecknat ur minnet. Kollegan i fråga står just nu över min axel och anklagar mig för felcitat och lögn. Jag börjar bli van.

(kollega 1) "Du, vet du när och var demokrati uppfanns?"
(jag) "Typ, Grekland?"
(kollega 1) "Nä. Det var 1947. På Island."
(jag) "Va?"
(kollega 1) "Det var 1947. På Island."
(jag) "1947?"
(kollega 1) "Ja."
(jag) "På... Island?"
(kollega 1) "Ja-AA."
(jag) "Vafan snackar du om?"
(kollega 1) "Jag har precis läst det."
(jag) "Vadå, på den där tumstocken du tafsar på?"
(kollega 1) "Ja, den är från History Channel."
(jag) "Demokrati."
(kollega 1) "Ja."
(jag) "På Island."
(kollega 1) "Ja!"
(jag) "1947?"
(kollega 1) "Nej, fan, vänta, jag sa fel."
(jag) "Aha."
(kollega 1) "1930."
(jag) "Va?"
(kollega 1) "Demokratin uppfanns på Island 1930."
(jag) "Ge hit den där!"
(läser)
(jag) "Demokratin uppfanns på island 930."
(kollega 1) "Jag sa ju det!"
(jag) "Du sa 1930."
(kollega 1) "Gjorde jag?"
(jag) "Ja."
(kollega 1) "Vadå, det är ju bara en siffra fel."

(10 minuter senare)

(kollega 1) "Alltså, jag kan fan inte smälta att demokratin uppfanns på Island. Av vikingarna då eller..?"
(jag, halvkvävt skratt) "Jag kan inte fortsätta den här konversationen!"
(kollega 2 lägger sig i) "Men jag tycker också att det låter konstigt. Jag trodde också att det var Grekland."
(jag, besserwisser) "Alltså, demokrati är ett grekiskt ord som betyder folkstyre. Vad den där jävla tumstocken antagligen syftar på är att Island hade en representativ demokrati. Världens första riksdag. Alltinget hette den."
(kollega 2) "Men bara fria män fick rösta."
(jag) "Precis, så någon äkta demokrati var det inte."
(kollega 1) "När blev det det då?"
(jag) "Inte fan vet jag! 1947 kanske..."

(ytterligare några minuter senare)

(kollega 1) "Vet du vilket land som hade världens första republik då?"
(jag) "Jamen herrejä... ...Rom."
(kollega 1) "Nä."
(jag) "Jo."
(kollega 1) "Det var San Marino."
(jag) "Hur fan kan San Marino ha blivit republik innan den romerska republiken?"
(kollega 1) "Det står så här."
(jag) "What-evah."

(sedan hotade han att stämma mig om jag inte i detta appendix påpekade att San Marino faktiskt var världens första republik. Fråga mig inte hur det hänger ihop med att Julius Caesars styre, ca 250 år tidigare, uppkom i och med inbördeskriget som blev den romerska republikens fall...)

(kollega 2 förklarade, med Salomosk visdom, att det helt enkelt måste bero på hur man definierar begreppet republik. Det har hon säkert alldeles rätt i. Men vissa strider, även om man har Sanningen på sin sida, är helt enkelt inte värda att ge sig in i.)

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Eek, dina kollegor kan vänta sig stenhårt antikvetar/statsvetarspö om jag någonsin mer skulle ha vägarna förbi min födelsestad.

För övrigt upptäckte jag för ett knappt halvår sedan att det var Colin Nutley som regisserade första Press Gang-säsongen. Otroligt absurt.

24 October, 2005 02:47  

Post a Comment

<< Home