Tuesday, April 22, 2008

Och cykeln går bra

Ah, det är vår, och hög tid att ta tag i det här med bloggandet. Jag ska inte påstå att jag är pigg, men en lunch på uteservering i gott sällskap och med jackan hängande på stolen, följt av en glass på en solgassande parkbänk kan ruska vem som helst ur vårtröttheten.

Det har hänt rätt lite sedan sist men ändå ganska mycket. Elias språk har börjat kryddas med tempusformer och prepositioner och rätt pronomen på rätt ställe (ett konkret exempel: NU SKA DU GÅ Å HÄMTA PIZZA PAPPA *host*) vilket gör det till en fröjd att argumentera med honom. I stället för att inte bry sig när man säger nåt han inte förstår säger han "Vadå?"

Det enda han inte kan säga - eller han kan, men vill inte - är HJÄLP viket vi i och för sig inte tycker att han ska behöva säga för ofta, men om han behöver akut assistans någon gång är det bra om han inte ropar på LEIP. Leip kan inte komma.

Den andra stora grejen är hans nya fritidsintresse; cyklingen. Det var så sent som i helgen han lärde sig att det är mycket roligare att trampa själv än att någon förälder puttar på, och nu går det knappt att få stopp på honom.

Potträningen däremot, skiter sig i allmänhet så till vida att det inte skits alls där. Man kan inte få allt, ju.

Förra veckan gick jag omkring med en rejäl blåtira, vilket ledde till ett antal gliringar på jobbet. Då jag inte varit i slagsmål sedan jag var 13 var det lite jobbigt, särskilt som jag inte kunde ge någon riktigt tillfredsställande förklaring. Det mest troliga förloppet är dock att Elias - som sov mellan oss i sängen natten innan - har gett mig ett tjuvnyp i sömnen, varpå både han och jag glatt sovit vidare. Det gjorde inte ens ont; jag gick upp i godan ro, borstade tänderna utan att se mig i spegeln ordentligt, och det var inte förrän lilla e klev upp och frågade vad i hela friden jag gjort med ögat som jag upptäckte den...
Elias har dessutom ett - om än inte helt logiskt - motiv, det är möjligt att han sedan länge ruvat på hämnd för blåtiran han tillfogades av en lampa i sin ungdoms dagar. Eftersom lampan var en liten del i de 3/4 av vårt lösöre som vi slängde i flytten var han tvungen att utföra hämnden på någon annan - sin far; den dumme jäkeln som a) införskaffade lampan way back i tonåren, samt b) tyckte att det var en bra idé att ha den på hallbyrån med sladden hängande.

Eller så drömde han något och viftade till.
Jobbet går bra annars, men är i vanlig ordning lite jäktigt just nu. Den här gången är det bara "vanlig" tidsbrist, i alla fall. Lilla e har inte blivit utkallad i strejk än.

De där månaderna med dubbel lön härom året gjorde mig till höginkomsttagare som beskattades som två medelinkomsttagare, vilket inte är samma sak. Det stod egentligen klart för mig redan innan, men blev smärtsamt påtagligt när jag öppnade deklarationen. 20 000 spänn i restskatt. Tjoflöjt. Det var det vitrinskåpet och den hallbelysningen och den stereoanläggningen och den extra utlandsresan (Frankfurt ska vi till i juni, oavsett vilket), det.
Hade det fortfarande varit socialdemokratisk regering hade jag fått betala tio papp till.

Idag har jag varit på årsmöte i bostadsrättsföreningen, och lyckades undgå att råka hamna i någon styrelse. Jag har lite issues med föreningsdemokrati, som verkar vara en intrikat blandning av total fascism och total anarki. Å ena sidan kan det vid omröstningen om dagordningens godkännande tillbringas tio minuter av diskussion mellan gradvis allt mer upprörda parter om huruvida punkt 16 (val av ordförande och ordinarie styrelseledamöter) bör delas upp i punkt 16.1 och punkt 16.2. Å andra sidan kan den som redogör för valberedningens arbete presentera suppleanter eller revisor eller andra ovidkommande poster med ett "Och så var det Åke... förlåt, Tommy menar jag. Jaha, och dig vet jag ingenting om... men det blir nog bra... kan vi godkänna förslaget?" varpå hela den utmattade massan i den syrefattiga lokalen brister ut i ett JAAAAA som är ungefär lika förlösande som när Poppen Björklund tog straffen mot Helsingborg i torsdags.

(Jag var på Bajen i torsdags. På VIP-läktaren, till och med. Mitt hjärta klarar inte många fler sådana matcher)

Jag tror att en kille blev invald i valberedningen av misstag, när han reste sig upp vid fel tillfälle. Han såg väldigt överraskad ut. Undrar om det löste sig.
Fast ombildningskonsulten verkade seriös. Men det lär bli många dineros det handlar om, rabatt eller inte.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home