Saturday, April 02, 2005

Nya bekantskaper

<- Farmor, farfar, plast-(okej, lack-)farbror och mormor.

Grabben har just sovit sig igenom sin första världshistoriska händelse - påven är död - men det finns förstås saker att berätta om ändå. Även om han visar upp ett brett register över olika former och grader av vredesutbrott när vi är ensamma, blir han from som ett lamm när han träffar andra.

Igår var det farmor & farmor. Farmor började (vilket var ganska förutsägbart) gråta redan innan jag hade hunnit öppna dörren, men sedan var hon föredömligt samlad, medan farfar körde mer på sin egen pappas finska tystlåtenhet och envist hävdade att han bara fått något i ögat, där han satt i soffan med lillen i knät.

Jag tror att om vi någonsin kommer oss för att avskaffa kärnkraften, finns det en enorm energiresurs att utvinna ur första mötet mellan far/morföräldrar och deras barnbarn. Det var tillräckligt många kilowatt i mina föräldrars lyster för att täcka upp, säg, Götalands energibehov under en vanlig aprilfredag.

Grabben börjar redan bli bortskämd, och jag passar på att skicka ett kollektivt tack för presenterna här - det verkar som om den här bloggen börjar bli riktigt välbesökt (Cecilia - tjenare, long time no see!).

Idag var det Swärdan med flickvän som ringde och hörde om de kunde komma förbi. Efter att jag åthutat honom för att han ringde mitt under melodikrysset (nota bene - jag och lilla e har löst melodikrysset sedan långt innan vi fick barn, så det är inte fråga om någon plötslig och panikartad jakt på vuxenpoäng). (Apropå vuxenpoäng så tog de med sig fikabröd!) Vädret fortsätter vara kanon, så efter att moster Sanna också droppat in och sade ett snabbt hej till bebisen vi stack ut med vagn och allt och trängde oss in på uteserveringen vid fiket i Björns Trädgård. Och när vi ändå var vid Medis kunde vi ju lika gärna titta in hos mormor också, och utvinna lite mer kärnleksenergi.

Efter det var våra egna krafter ganska uttömda, så det blev pizza och en låååång tupplur.

Oavsett vilket - den här helgen markerar vår försiktiga comeback i den sociala världen, kanske inte så vältaliga som vi brukar vara, kanske inte i fysisk eller själslig toppform, men det funkar. Och det ryktas om ett par besök i morgon också.

(Dagens andra världshistoriska händelse var att Swärdan frivilligt höll i en bebis. Och i det fallet finns det bildbevis.)

PS: Navelpluggen är förresten borta sedan torsdag morgon, vilket jag glömt att skriva tidigare. Jag klippte aldrig navelsträngen i operationsrummet - tyckte att lillen varit med om nog med trauma för en dag (och dessutom darrade mina händer för mycket). När jag tidigare sagt att bebisar luktar gott, har jag taktiskt bortsett från pluggen. Den luktade ungefär som man kan förvänta sig att en ruttnande bit inälva på utsidan av kroppen luktar. Så det var aldrig aktuellt att spara den, om man säger så...

Snacka om att avsluta inlägget på en positiv not, va?

Dagens...
...fatwa:
Utfärdas över cyklisten som golvade mormor tidigare i veckan, så att jag knappt kunde få fotografera hennes första "officiella" möte med lillen.
...grattis: Farmor, som fyller 60+ idag.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home