Thursday, March 24, 2005

Slempropp!

Det låter som en förolämpning, men är i själva verket det första med lite action som har hänt i förlossningsväg den senaste veckan. En slempropp är alltså, öh, låt se,

"geléklump som sitter i livmoderhalsen som ett skydd för ditt barn. Den kommer ut som en slemliknade flytning, den kan också vara lite blodig. Det betyder att livmoderhalsen börjar sitt förändringsarbete. För det mesta går slemproppen i samband med att värkarna startar men den kan också stötas ut flera dagar eller veckor innan förlossningen." (Googlat från Landstinget i Värmland, apropå ingenting).

En slempropp kan också vara Daddy Fool efter en calzone och två påsar med sega råttor. Fast jag har faktiskt gått ner nästan lika mycket sedan i somras som lilla e gått upp.

Anyhoo.

Slemproppen tog sig givetvis inte ut alldeles av sig själv, utan det krävdes att barnmorskan var inne och gav ungen sin första klapp på huvudet eller nåt dylikt (jag försov mig, förresten, och i eftertankens kranka blekhet var det kanske lika bra). Annars verkar allting bra. Det enda som fattas är värkar. Det enda. Ack, denna ironi!

"Hur är det?"
"Sådär..."
"Ont i magen?"
"Nej."
"Fan."

Liksom.

I övrigt har vi glott mer på tv, och nästan fallit för lockelsen att traska ut på långpromenad (10 grader och halvklart idag!). Nästan. Men det blir dubbelt så jobbigt att stanna inne.

Moster Sanna var förbi och lämnade en present. Nu har bebisen kläder med orangea dinosaurier på. Det ska jag också ha.

Över huvud taget har lillen / lillan vid det här laget mer kläder än pappa.

Dagens...
...sämsta vits:
"Låt Liberos namn-guide hjälpa dig hitta namnet på bebisen!" "Men vad i helv... Beckenbauer står ju inte med!" (Endast för fotbollsnördar, och den är knappt ens rolig då).
...välkomna tillskott: 4000 netto i gammal semesterersättning jag nästan glömt bort att jag var berättigad till. Undrar om jag kan hitta en dinosaurietröja i storlek M. (lilla e fick ett fullkomligt bisarrt lönebesked på... 80 öre. Måste kosta betydligt mer att skicka ut beskedet.)
...tidrapport: 232 timmar över AND COUNTING...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home