Sunday, August 07, 2005

Guld, gubben!

<- Å jänta å jag...

Carolina Klüft tog VM-guld i friidrott efter en ovanligt spännande sjukampstävling och Elias har därmed upplevt sitt livs andra stora idrottshändelse (ja vadå? Hammarby vann ju vårderbyt!).

Sverige tycks inte ha stannat, vilket egentligen är ganska orättvist. Friidrott har alltid varit en grej för Daddy Fools del - förra gången VM gick i Helsingfors, 1983, var han sex år gammal och på väg att börja tycka att det här var något häftigt, och till OS i Los Angeles var han fast.

Friidrott är basalt. Det är lätt att mäta - vem springer fortast? Vem kastar längst? Vem hoppar högst? Det är den mest lättbegripliga sport som finns, utan offsider, målkameror, tepauser och bedömningsfrågor.
Och innan någon protesterar - nej, gång räknas inte.

Var var jag? Jo - vi börjar bli bortskämda med mästerskapsguld. Redan sedan Elias började växa i mammas mage har svenska idrottare plockat hem tre OS- och ett VM-guld. Hans pappa missade precis Gärderuds hinderlopp i Montreal (även om man har sett slutfasen cirka 300 gånger sedan dess) och fick därmed vänta tio år på något liknande. Sjöberg, Rom, 1987.

Den kvällen hade vi engelskt besök, och som en av de små tillfälligheter som gör den här världen lite charmigare att leva i, var samma engelsman i Stockholm igår med sin hustru. Det rör sig om hjältarna bakom skallerjakten på andra sidan Nordsjön, och självklart passade de på att säga hej till Eilas.

Om jag är hälften så pigg när jag närmar mig 80 så kan jag vara nöjd.

Elias fick en urgullig stickad docka från Hereford, som lilla e med sedvanlig briljans genast döpte till "Harry Ford". Ibland tycker jag att jag är rätt snabbtänkt. Ibland ligger jag definitivt i lä.

Elias, som haft en relativt gnällig helg så långt, visade sig från sin allra mest charmanta sida, och när Pride-paraden framåt eftermiddagen rullade förbi inför jättelika åskådarskaror, och med ett dunkande, jublande soundtrack som fick hela lägenheten att vibrera, tacklade han det genom att somna.

Ibland förstår jag inte hur bebisar fungerar.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Har grabben tacklat av? Det har ju blivit ett guld till och dessutom ett brons.
Eller är han redan blasé och siktar på sin egen karriär?
// Farfadern

10 August, 2005 14:31  

Post a Comment

<< Home