Monday, September 05, 2005

Daddy Food

<- När jag blir stor ska jag bli kock. Precis som pappa!!

En i det närmaste historisk händelse: Farsan stod för söndagsmiddagen. Med receptbok och vitlökspress och knivar och pannor och margarin och vitpeppar och hela middevitten.
Min matlagning har alltid varit skamligt lågfrekvent, och det blev inte bättre sedan jag träffade lilla e (som är magnifik med en stekpanna, wokpanna eller för den delen en kastrull med kokande vatten)
Det är inte chauvinism - det är prestationsångest.
Hedersord.

Nåväl; de köttfärsfyllda paprikabåtarna med färsk spenatfettucine och tomat/löksallad blev både hyggligt fettsnåla och förbannat goda, och den lilla chansningen med chipotlekrydda i köttfärsröran harmoniserade fint med den råa paprikan (den skulle vara rå!).
Den erfarenheten gav mersmak.

...fast godast är ändå att smaska på kuddarna. ->

Även lillen får sin beskärda del av experimentmat - idag var det trerätters med mjölkersättning, slottspuré och blåbärspuré. Det var första gången Elias smakade kött, och enligt rapporterna (jag var på jobbet) reagerade han som värsta militanta veganen.
Nå, det är en acquired taste.
Precis som, typ, whisky.
Och majsgröt, för den delen.

Tio timmars sömn i natt också. Sanslöst.
Och som han sitter!

Elias gammelfarmor fyllde 80 idag. Hon lät piggare än hon varit på typ fem år när jag ringde. Vore oerhört roligt om hon orkade och vågade ta sig till dopet om knappt tre veckor. Vi håller alla tummar som går!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home