Tuesday, January 24, 2006

Räkna till tio

Tio månader med Elias. Längre tid utanför magen än innanför. Herregud vad fort det går.
Just nu sover han. Det känns som om dygnsrytmen förskjutits liiite åt rätt håll de senaste dagarna, men det kanske bara är en tillfällig seger för förnuftet. Han fick en tiomånaderspresent som pappa fått köa i en kvart på Åhlens för; plockburkar kallas det, ett gäng stapelbara småburkar i plast som ska vara både kul och pedagogiska. Det stämmer; han har redan lärt sig föra oväsen med dem på en helt ny nivå.

Han får ofta en helt otrolig fart på ål-has-krypandet, vad det nu är (magen i golvet, men både armar och ben hänger med) när han jagar bollen eller PET-flaskorna eller numera burkarna över vardagsrumsgolvet. Tyvärr har han inte haft toppspeeden inne när jag haft framme DV-kameran.

Igår kväll somnade han "tidigt" men vaknade till ett par gånger på ett ganska kul sätt. Plötsligt reser han sig upp på alla fyra, tittar ilsket på mig och fräser "WÄ!" Väntar ett par sekunder, får ingen reaktion, säger "Wä?", lite uppfordrande men mest frågande, ögonlocken faller ner, han sjunker långsamt ner på sidan, mumlar "Wäh." , gonar ihop sig i kudden och sover som en stock igen.
Samma sak tre gånger, med någon halvtimmes mellanrum. Han vaknade tidigt idag, innan jag hade hunnit gå till jobbet, men det var med ett skratt.

Ikväll klättrade han från liggande på mage till stående utan hjälp. Förutom att han hade en pappa att hugga tag i. Men klättrandet skötte han själv. Häftigt.

Lilla e har namnsdag idag, så hon fick en liten present hon också. Fick köa en gång till. Kom hem sent, men familjen glad ändå.

Hade också ett intressant samtal med Försäkringskassan. Verkar som om jag missförstått en inte helt oviktig detalj i regelverket för föräldraledighet. Och låt mig säga så här; det var ett positivt samtal...
...alltid lite speciellt när man ringer en myndighet och är glad efteråt.

Bilderna. Ja, jösses, ja. I morgon. Kanske. Jag behöver konservera den lilla energi jag har.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home