Wednesday, August 23, 2006

Dagen D som i Dagis

Idag var första dagen av resten av våra liv. Klockan 10:05 (skulle ha varit 10:00, men det var kö till barnvagnsförrådet) tog Elias och sex andra småttingar sina första kliv in i dagisgemenskapen.

Han hade en krok med sitt namn, och plats för foto. Bara den detaljen i sig gjorde mig och mamma väldigt varma inombords. Vi var där en timme, och det var mest allmän information om hur de närmaste veckorna kommer att gestalta sig. Förhoppningsvis kommer Daddy Fool att sitta inspärrad i lunchrummet med en bok och kaffe och göra så lite som möjligt - när jag behöver gripa in är det för att Elias har blivit pappig.

I morgon börjar allvaret. Förlåt, leken.
Det är stort.

Det fanns fler prylar i lekrummet än Elias har hemma. Mångdubbelt fler. Trodde inte det var möjligt, med tanke på hur bortskämd han är.

Vi höll på att aldrig komma hem eftersom det kom ett nytt skyfall lagom till att introduktionen var över, men vi tog oss in i värmen, hängde upp kläderna på tork och sedan kom fammo med ett knippe nya fina barnkläder och tillbringade dagen med oss. Vi hängde mest i soffan, men det hade hon förstås inget emot.
Vi ringde faffa också.
Han var rätt avis.

Vuxenpoäng - Elias har, åtminstone sporadiskt, börjat äta med sked. Genombrottet kom för några dagar sedan; jag började uppmuntra honom på ett nästan löjligt insmickrande sätt. Lade skeden i handen på honom, hjälpte honom föra ner den i matskålen, och upp till munnen samtidigt som jag sa åååååååå....bravo! och klappade i händerna. Tre-fyra sådana tuggor och sedan gjorde han det 10-12 gånger i sträck utan min hjälp (fast jag fortsatte låta och applådera).
Han använder båda händerna men verkar föredra vänster lite och idag, gott folk, idag ryckte han otåligt skeden ur min hand och stoppade den i maten, för att sedan stoppa skeden i munnen. Jag blev så paff att jag inte ens kom ihåg att klappa.

När man tänker på hur många hjärnprocesser och muskelrörelser som egentligen måste bli rätt för en så "självklar" grej, ja då svindlar tanken.

Fast vissa dagar är han helt ointresserad.
Och vissa dagar kladdar han bara.
Men alla resor har en utgångspunkt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home