Saturday, August 19, 2006

Pappappappappappappa

Just nu drar en sambaorkester förbi för femtonde varvet under vårt fönster. Elias somnade ändå, gudskelov. Det har varit en dag av prövningar; hann med knappt möda med att slänga i mig en rostbiffsalladslunch (och jotack, bantningen går fortfarande bra) ftersom han vaknade tidigare än beräknat och grinigare än vanligt.

Gnällandet har fortsatt med jämna intervaller under eftermiddagen och kvällen. Spridda skurar, så att säga.

Men idag fick jag duscha i alla fall. Och det är vackert väder igen.

Alltså, man tror att det ska bli mycket mer tid att blogga när man är på hemmaplan hela tiden, men inget kunde vara längre från sanningen. Kanske är det så att när man upplever allt som händer, när man är så nära det, så blir det inte mirakulöst på samma sätt som när man kommer hem efter att ha jobbat över och han har lärt sig ett nytt ord eller en ny grimas.

Eller också är jag bara i en kreativ svacka.

Elias är i alla fall inte i någon kreativ svacka - idag hände det unika att han inte sa "Kho!" när jag sa "Vad är det?" Han sa en massa olika saker där det mesta lät som typ "Ramalamadingdong." Det sa han även när jag pekade på skorna.
Att lilla e också tändigt blivit kallad "Kho" har gjort henne en smula förnärmad. Hur hon känner inför att han numera ofta vräker ur sig cirka 270 raka "pappa" innan han somnar vet jag ärligt talat inte. Har inte vågat fråga. :)


Nåväl, två och en halv vecka som pappaledig har även inbegripit en kort sväng till friidrotts-EM (tydligen tog jag och [this space intentionally left blank] ett par öl på samma ställe där några avdankade ex-stjärnor hade efterfest senare under veckan. Inte fan var det någon som bjöd oss på kokain, inte. Lika bra det.) och jag tycker nog på sätt och vis att Göteborg lever upp till hajpen. Om det var för att krogköerna faktiskt fanns där av en anledning, eller att turistfällepriserna och de skyhöga entréavgifterna försvann så snart man lämnat Avenyn (Då blev det snarare "Det är entré här." "Hur mycket då?" "25 spänn." "Oookej, och garderob?" "Ingår." "Och ölen kostar?" "25." "Varsågod. Ta lite extra för all del."), eller för att vi slapp betala inträde när vi förklarade för en vakt att vi bara tänkt ta en öl, eller för att jag fick för mycket tillbaka i växel på Vasastan, eller för att Excet var det närmaste jag sett något hak komma världens bästa klubbhus Karlovy Lazny på svensk mark (inte i närheten, förstås, men det krävs rätt mycket), eller för att det fanns goda bagels, eller...

Det kanske är svårt att tro, men det var samtidigt väldigt skönt att komma hem igen.

Fyra dagar till Dagen Dagis. Ska försöka skriva lite mer framöver. Och jajaja, bilder. Har faktiskt lite nytt teknikstrul att skylla på, men ingen kommer ändå att känna sympati, så strunt samma...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home