Thursday, December 22, 2005

Om jag var en rik man

Att påstå att tidsschemat sprack vore väl något av en underdrift. Vaknade klockan 11 (efter att Elias hållit oss vakna mellan 05 och 06. Andra gången han vaknade gjorde han det tydligen tyst). Förbannade absinth.

Nåväl, när jag skakat sömnen av mig drog jag iväg på Den Stora Julklappsexpeditionen. Det var det andra som också hade gjort. Konstaterade direkt att lönen hade kommit in på kontot en dag för tidigt. På ett sätt var det lite synd, för annars hade jag kanske haft lite mer... hämningar.

Hela shoppingrundan i en mening: Började på Babyproffsen, fortsatte till diverse affärer i trakterna kring Sergels Torg, tittade in på Akademibokhandel, gick genast ut igen, tog, tämligen modfälld, en paus under vilken jag drog till Norra Bantorget och fikade med Notan, ner till Sergel igen, in på Åhlens City, återfick inspirationen och brände ett antal tusenlappar på mycket kort tid, i utbyte mot ett knippe väldigt tunga kassor, t-bana till S:t Eriksplan, gjorde ett par fynd i Birkastan, promenerade över bron till Fridhemsplan där jag hade sett en pryl när vi var ute i helgen, köpte en sak till av ren impuls, tog bussen tillbaka nästan dit jag började, ett sista impulsköp och sedan in på Donken för den rituella julhandelsbugraren, någon kärring skällde ut alla andra kunder för att vi "stod i fel kö", skit samma, inte låta något förstöra, nu är vi nästan vid målet, julen tär på mångas vett och sans, sista rycket, över Torkel Knutssonsgatan, åssååååå hemma.

Nu är jag fysiskt och själsligt och finansiellt knäckt. Men det blir en jul i år, tamejtusan.

Elias stod och höll i sig i bordskanten en stund ikväll. Såg rätt stabilt ut även om han förstås fick hjälp upp. Senare tog han sig upp från liggande till sittande till stående i mammas famn. När pusselbitarna faller på plats och han lägger ihop de där två separata prestationerna - ja då är friden över på allvar.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Peace, Källman.. Peace...

Tack för en mycket trevlig fika igår!! :-)

God jul!!! (hälsa Erika från hela familjen Noterius)

22 December, 2005 23:42  

Post a Comment

<< Home