Monday, April 17, 2006

Pjåsk

Sitter framför faffas och fammos dator i souterrängvillan där jag bodde mellan 1987 och 1993 (var det inte mer). Påsken är nästan förbi (för oss som inte är jättebevandrade i kristen mytologi är annandag påsk bara en ledig bonusdag i tillvaron), hela familjen Fool har varit här sedan skärtorsdagskbvällen och vi har blivit grundligt bortskämda.

Det har varit full fart på lillen, kanske är det miljöombytet som stimulerar honom. Upptäckarlustan har varit helt enorm, han springer kors och tvärs och klättrar och har ljud för sig hela tiden. "Ga-ga-ga-poo" är favoriten, men variationerna är oändliga och vi har registrerat rätt många (som vi tycker) tydliga "mamma", "pappa" och "titta" i helgen.

Igår när jag låg utslagen på mattan kröp han fram och gav mig en eskimåpuss.
Det var nog något av det gulligaste jag någonsin upplevt i hela mitt liv.
När vi skulle försöka göra om det någon timme senare stoppade han fingrarna i ögonen på mig och gav mig ett par örfilar innan jag lyckades lyfta bort honom. Så kan det gå.

Han har börjat skrynkla ihop sitt eget ansikte med handen också.
Undrar varför. Och när han inte får som han vill har han börjat gå ner på knä och gallskrika och slå vilt omkring sig. Det är svårt att föreställa sig att det kommer att bli ännu mycket värre.

På morgnarna har mamma och pappa fått sova, och bara det är vi inte bortskämda med. I går kväll gick jag och lade mig och läste medan faffa såg på hockey (jag har inte intresserat mig för hockey sedan 2002, fast den historien har jag väl berättat förr?) och när lilla e kom ner till sovrummet hade jag slocknat, fullt påklädd (i min nya 400-kronors-t-shirt med Nacka Skoglund och Garrincha-motiv från Whipping Floyd!) och med boken i famnen. När jag vaknade låg boken på bordet, det var kolmörkt och lilla e sov intill som en söt liten stock. Skulle klä av mig men somnade igen, vaknade vid halv tio...

Elias har namnsdag idag! Var ska vi få plats med presenterna..?

Hursomhelst. Nu måste jag hoppa in i duschen, hitta lite kläder jag inte tillbringat natten i och packa väskan. Tåget går 13:48.

Vi hade gärna stannat ett par dagar till...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home