Tuesday, June 26, 2007

Now in technicolor

Så där, då har vardagsrummet och vårt sovrum gått från att vara en inredningsmässig katastrofzon till att bli riktigt ruggigt snygga. Vardagsrummet går i sand, S2010-Y30R och sovrummet i en slags matt och sober olivgrön, S3020-G70Y.
Professionella hantverkare is the shit, som vi säger på jobbet. "the" gör hela skillnaden mot om vi själva skulle ha målat.
Enda problemet är att resten av lägenhetens skavanker nu känns alltmer akuta. Vi måste måla hallen, och Elias rum, och gärna slipa om Parketten Från Helvetet också.

Nu ska vi bara bygga ihop möblerna.
Vi byggde Elias säng igår, och konstaterade, när vi var nästan färdiga, att det inte fanns någon sängbotten i förpackningen (då var det ändå två kollin). Jag förbannade min dumhet, för sådana där grejer tenderar att vara mitt fel, och ringde skamset Ikeas kundservice idag.
Där fick jag veta att sängbotten säljs separat.
Oookej.
Så, när du köper en säng köper du en säng utan botten. Jag vet inte riktigt var logiken finns. Okej, de vill klämma ur mig 100 spänn extra. Fine. Jag kan ta det. Men varför inte paketera en sängbotten med en säng utan placera den på en annan lagerhylla mitt i plocka själv-Tjottahejti?
Som tur är ska vi till Ikea igen på söndag.

En liten Elias-anekdot också. Måndag. Dagislämning. Sönderstressad pappa eftersom pappa hade inlett dagen med att gå upp 06:00 och tömma sovrummet, ta emot målarna och jäkta iväg. Personalen har inte kommit upp än, så jag och Elias är ensamma på avdelningen.
"HÄMTA VAGNEN", säger Elias.
(gåvagnen, alltså. Han har fått en egen nu, och den har redan behövt repareras tre-fyra gånger. Snart kommer den att se ut som en folkrace-bil)
"Jag vet inte var vagnen är, gubben."
Jag tittar in i köket, ingen vagn, in i vilrummet, ingen vagn. Elias rycker mig i armen och pekar på en dörr bredvid vilrummet.
"DÄR ÄR VAGNEN!" säger Elias irriterat (blicken säger "Pappa idiot")
Jag känner på dörren.
"Dörren är låst, Elias."
Varpå han himlar med ögonen och snäser "PAPPA HÄMTA NYCKELN!"

Nu när han har börjat tänka i flera led kommer han att bli ännu jobbigare. ;)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home